Bezsenność

Bezsenność

Kiedy bezsenność staje się chorobą? Problemy ze snem mogą się zaczynać już w momencie, gdy położymy się do łóżka. Zanim wreszcie zmorzy nas sen, mija nawet kilka godzin.

Bywa i tak, że zasypiamy bez trudu, ale w nocy budzimy się i trudno nam ponownie zasnąć. Zdarza się również, że budzimy się nad ranem i już na jawie oczekujemy dzwonka budzika. Wszystkie te problemy specjaliści nazywają wspólnym mianem bezsenności. Dwa razy częściej cierpią na nią kobiety, zwłaszcza te w okresie klimakterium i po nim. Oczywiście każdemu z nas przytrafi się od czasu do czasu nieprzespana noc. To żaden dramat. Jeżeli jednak mamy w tygodniu trzy, cztery "białe" noce i stan ten utrzymuje się przez co najmniej trzy kolejne tygodnie to jest już bezsenność przewlekła, która wymaga konsultacji lekarskiej i leczenia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała bezsenność za chorobę.

Rodzaje bezsenności:

Bezsenność zewnątrzpochodna

Są to czynniki związane z higieną snu, m.in. niewygodne łóżko, zbyt wysoka temperatura w sypialni, hałas dochodzący z ruchliwej ulicy czy migoczący za oknem neon. Czasem, aby wreszcie porządnie się wyspać, wystarczy zacząć sypiać w innym pokoju lub inaczej urządzić sypialnię, np. przestawić łóżko w inną stronę, zawiesić w oknach grubsze kotary, czy zmienić rytuały wieczorne: pospacerować przed snem, posłuchać relaksującej muzyki itp.  

Bezsenność wewnątrzpochodna

Są to przede wszystkim zaburzenia psychiczno-emocjonalne (głównie nerwice, depresje nawet te okresowe związane ze zmianami pór roku), ale także choroby: nadczynność tarczycy, schorzenia reumatyczne, cukrzyca, przewlekłe bóle, nowotwory czy też bezdech senny.  

Poniżej rady jak można poradzić sobie z bezsennością:

- usuwanie stanów napięć psychicznych i niedopuszczanie do konfliktów,

- udawanie się regularnie na spoczynek nocny, aby wytworzyć naturalny odruch i rytm biologiczny,

- unikanie wszelkiego rodzaju drzemek w ciągu dnia,

- unikanie w godzinach poprzedzających spoczynek nocny sytuacji i bodźców stresowych: kontrowersyjnych burzliwych dyskusji, oglądania filmów stresogennych, oraz unikanie używek (kawa, mocna herbata, alkohol).



ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.