Fazy snu

Nasz sen składa się z 4 faz, z których każda przechodzi przez kolejne etapy od zasypiania, aż do snu głębokiego. Fazy snu umożliwiają nam odpoczynek oraz regenerację organizmu. Zobacz jakie rozróżniamy fazy snu.

Wyróżniamy 4 fazy snu, które mają ogromny wpływ na to czy nasz sen jest dobry. Dorosły człowiek powinien przesypiać minimum 8 godzin- to jest czas przewidziany na regenerację naszego organizmu oraz odpoczynek. W tym czasie nasz sen przechodzi kilka faz, z których każda pełni bardzo ważną folę i odgrywa inną funkcję.

Wyróżnia się następujące fazy snu NREM i REM, pełen cykl snu trwa od 90-110min, a każdy etap od 5-15min. Przebyte fazy mają bardzo duże znaczenie czy po przespanej nocy będziemy wypoczęci czy wręcz przeciwnie.

 

Faza 1 NREM: faza, w której zasypiamy, trwa ok 15min, jest to stan przejściowy między czuwaniem, jawą a snem. W czasie tej fazy nasz mózg przechodzi z fal beta na fale alfa. Mózg stopniowo traci swoją aktywność, przechodzimy do przyjemnego odprężenia i powolnej utraty świadomości. Jest to etap podczas, którego możemy bardzo szybko się wybudzić, natomiast powrót do pełnej świadomości będzie szybki.

Faza 2 NREM: faza, w której fale mózgowe się wydłużają, następuje pełne rozluźnienie, nasze ciało traci kontrolę, przestajemy reagować na zewnętrzne bodźce, następuje wyłączenie świadomości. Nagłe przebudzenie w tej fazie może skutkować nawet bólem głowy, gdyż nasze ciało przygotowuje się do przejścia w sen głęboki.

Faza 3 NREM: faza, w której nasz mózg zwalnia swoją pracę generując długie fale. Podczas tej fazy nasz organizm najlepiej odpoczywa, regeneruje się. Nagłe przebudzenie w tej fazie może skutkować dezorientacją, rozkojarzeniem oraz zmęczeniem.

Faza 4 REM: sen głęboki, nasz oddech staje się spokojny i regularny, ustają ruchy gałek ocznych, spada ciśnienie, napięcie mięśni oraz temperatura ciała, nasz organizm odpoczywa. W tej fazie nasz mózg przygotowuje się do marzeń sennych, obraz staje się bardziej dokładny. Kiedy nastąpi przebudzenie w tej fazie, potrafimy sobie dokładnie przypomnieć co nam się śniło. Również w tej fazie do krwi uwalniany jest hormon wzrostu co powoduje szybsze gojenie się ran.

Każda z tych faz jest bardzo ważna dla naszego organizmu. Bez fazy początkowej czyli zasypiania nie przejdziemy do kolejnego etapu jakim jest przygotowanie NREM do fazy głębokiej a w końcu do snu głębokiego czyli REM- dla nas najbardziej korzystnego. W trakcie ostatniej fazy REM dochodzi do aktywnego wypoczynku naszego mózgu, w tym czasie dochodzi do zapamiętania tego co wydarzyło się w danym dniu, pojawiają się wspomnienia minionego dnia i związanych z nim wydarzeń.

Ciekawostką jest to, że wszystkie te 4 fazy snu przebiegają przez całą noc w ciągłych cyklach, natomiast faza czwarta REM zostaje osiągnięta dopiero po ok 90 minutach od zaśnięcia. Cały cykl powtarza się od czterech do sześciu razy w ciągu nocy.

 

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.