Jakim jesteś chronotypem?

Strona główna Artykuły Warto wiedzieć Jakim jesteś chronotypem?
Jakim jesteś chronotypem?

Chronotypem nazywamy wewnętrzny rytm dobowy, który odzwierciedla naszą osobowość. Wyróżniamy podstawowe chronotypy jakim jest ranny skowronek i wieczorna sowa oraz pozostałe: wilk, niedźwiedź, delfin oraz lew. Sprawdź jaki do Ciebie pasuje chronotyp.

 

Co to jest chronotyp?

 

Chronotyp- to rodzaj wewnętrznego, biologicznego zegara, który wyznacza nam rytm dobowy. Jest odpowiedzialny za funkcjonowanie naszego organizmu w ciągu dnia oraz wyznacza pory, w których jesteśmy bardziej efektywni a w których powinniśmy odpocząć. Pierwotna wersja mówi, iż istnieją dwa podstawowe chronotypy: poranny- skowronek, nocny-sowa. Natomiast najnowsza teoria znanego psychologa w dziedzinie snu Michael Breus'a dzieli chronotypy na 4 rodzaje: delfina, niedźwiedzia, wilka, lwa.

Od czego zależy chronotyp?

Za chronotyp przede wszystkim odpowiedzialny jest nasze zegar biologiczny jak i uwarunkowania gentyczne. Dodatkowymi czynnikami są również nasza osobowość, styl życia jaki prowadzimy jak i wiek, w którym się znajdujemy. Te wszystkie czynniki wpływają na to jakim jesteśmy chronotypem.

Podział podstawowy:

SKOWRONEK- to typ osobowości określany mianem "rannego ptaszeka", osoby o tym chronotypie zaczynają funkcjonować bardzo wcześnie rano, jednak po ogromnym zastrzyku energii w godzinach porannych szybko tracą swoją energię i w godzinach popołudniowych są zmęczone. Chronotyp skowronka odpowiada dzisiejszemu porządkowi  dostosowania pracy, nauki w godzinach porannych, osoby te się lepiej odnajdują w tym trybie życia.

SOWA- to typ osobowości, który nie należy do zwolenników godzin porannych. Sowa lubi się wysypiać za to w godzinach  wieczornych jest bardzo efektywna. W przeciwieństwie do skowronka sowa nie umie odnaleźć się w dzisiejszym porządku jaki narzuca świat. Osoby te same dostosowują rytm do własnych potrzeb. Zazwyczaj takie osoby wykonują wolne zawody, prowadzą firmy, charakteryzują się dużą wytrzymałością oraz większą efektywnością w pracy w przeciwieństwie do skowronków. Osoba o tym chronotypie czesto pracuje w nocy.

Podział rozbudowany:

DELFIN- należy do osób wstających w godzinach porannych ok 6:30 i jest efektywny od godzin wczesnych, aż do popołudniowych. Spadek swojej formy odczuwa chwilowo zazwyczaj w środku dnia. Osoby te charakteryzuje wysoka kreatywność oraz radzenie sobie z trudnymi zadaniami w godzinach wieczornych. Chronotyp delfina posiada dość lekki sen, często się zdarza, iż cierpią na bezsenność.

LEW- budzi się najwcześniej ok 5:30 z mnóstwem energii i już jest gotowy do działania. Spadek formy odczuwa po godz. 17-tej a już wieczorem jest bardzo wykończony, zasypia ok godz. 22:00

WILK- z wielkimi trudnościami budzi się najpóźniej ze wszystkich. Osoby o tym chronotypie mają problemy z rannym wstawaniem. W godzinach porannych są mało efektywne, ich dzień zaczyna się ok godz. 11:00 i trwa do późnych godzin wieczornych do ok 19:00, najbardziej energiczne są w godzinach wieczornych.

NIEDŹWIEDŹ- to osoby, które budzą się do życia w godzinach ok 7:00-7:30, są bardzo energiczne w godzinach porannych oraz w tym czasie potrafią skupić się nad trudnymi zadaniami. Osoby o tym chronotypie muszą przespać w nocy pełne 8h, co nie oznacza ze w ciągu dnia nie maja ochoty na drzemkę - ale również i bez niej są bardzo pracowite do godzin wieczornych- zaleca się aby ich dzień zakończył się ok godz. 22:00.

Jak chronotyp wpływa na nasze życie?

Warto zdefiniować jakim jesteśmy chronotypem aby móc dokładnie poznać własne potrzeby. Takie określenie pomoże nam ewentualnie wprowadzić odpowiednie zmiany mające wpływ na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia a nawet w życiu. Przy właściwym określeniu własnego chronotypu łatwiej będzie nam dopasować pracę, zainteresowania oraz potrzeby związane z jakością i efektywności naszego snu. Osoby, które funkcjonują niezgodnie z własnym chronotypem mogą mieć problemy z wysypianiem się, zasypianiem w rezultacie bezsennością. Co powoduje, że w ciągu dnia pojawia się zmęczenie oraz mniejsza wydajność naszej pracy. Wprowadzając zmiany zgodne z naszym biologicznym uwarunkowaniem na pewno sobie nie zaszkodzimy a wręcz przeciwnie będzie to dużym ułatwieniem.

 

 

 

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.