Sen polifazowy

Sen polifazowy

Co to jest sen polifazowy? jakie są jego rodzaje, zalety oraz skutki? Przeczytaj i dowiedz się więcej na temat snu polifazowego.

 

 

 

 

 

 

Na czym polega sen polifazowy?

Sen polifazowy polega na tym, że zamiast jednego 8-godzinnego snu, stosujemy system wielu drzemek w ciągu całej doby. Takie rozwiązanie wprowadza częste ale krótkie drzemki, w których nasz mózg odpoczywa na bieżąco. Nie mamy oczekiwania na stałą porę, która tradycyjnie odbywa się wieczorem- śpimy w ciągu doby. Taki system ma na celu poprawę koncentracji, nasz wypoczynek staje się bardziej efektywny, organizm szybciej reaguje na bodźce zaraz po przebudzeniu się z takiej drzemki. Krótko mówiąc każdy inny system spania, łącznie z takim, w którym w ciągu dnia ucinamy sobie krótką drzemkę, nazywamy snem polifazowym.

Sen polifazowy znacznie różni się od snu tradycyjnego, który złożony jest z kilku faz a mianowicie: zasypiania, przechodzenia przez fazy NREM, snu głębokiego i fazy REM. Gdy kończy się faza REM, cały cykl powtarza się– przy tradycyjnym sposobie spania (monofazowym) – kilkakrotnie w ciągu nocy. Przy czym im dłużej śpimy, tym krótszy jest sen głęboki a dłuższa faza REM. Jeśli zostaniemy wybudzeni w fazie REM, będziemy przygotowani w miarę możliwości  do działania. Jeśli jednak przebudzenie nastąpi w fazie snu głębokiego, będziemy zdezorientowani i trudniej będzie nam dojść do siebie.

Z kolei sen polifazowy- różni się od snu monofazowego tym, że nie śpimy jednorazowo dłuższej sesji przechodząc z jednego cyklu w drugi, śpimy częściej i krócej w ciągu całej doby. Zamysłem snu polifazowego jest efektywne wykorzystanie krótkiego snu przy maksymalnym uzyskaniu z niego jak największych korzyści. Krótko mówiąc chodzi o to, że mamy być bardziej wyspani przy jednocześnie mniejszej ilości czasu przeznaczonego na sen, niż gdy śpimy 8 godzin nieprzerwalnie. Jest to cały system snu, który przede wszystkim ma opierać się na systematyczności spania, a nie wtedy gdy tego chcemy.

Rozróżniamy następujące metody polifazowe:

Sen Bifazowy- sen dwufazowy, raz w nocy ok (6 godzin) i raz w ciągu dnia drzemka (20-30min)

Sen czterofazowy- raz w ciągu nocy ok (3 godzin), i 3 razy w ciągu dnia po ok (20min), lub w cyklu zwanym Dymaxion-co 6 godzin po 30 minut drzemki. W pierwszej wersji mamy 4 godziny na sen, w drugiej zaledwie 2 godziny.

Sen sześciofazowy- co 4 godziny drzemka od (20-30min)

Powodzenie w uzyskaniu odpowiedniego rezultatu w wymienionych systemach opiera się na pełnej mobilizacji oraz systematyczności. Wszelkie zaplanowane drzemki powinny przebiegać w ustalonych i przestrzeganych odstępach czasu, punktualnie.

Stosowanie, właściwości snu polifazowego:

- głownie badania nad tą techniką snu były prowadzone w celu zastosowania jej w wojsku lub służbach ratowniczych z powodu braku możliwości 8-godzinnego snu

- w początkowej fazie bardzo trudno jest przyzwyczaić organizm do mniejszej ilości snu, adaptacja może trwać do dwóch tygodni zanim przyzwyczaimy się do tej techniki

- osoby systematyczne i wytrwałe, mające zdolność do szybkiego zasypiania- szybciej odnajdą się w tej technice

- badania nad snem polifazowym oraz osoby, które korzystały z tej techniki twierdzą, iż faktycznie wzrasta efektywność, mimo krótszego snu jesteśmy bardziej wypoczęci

- argumentem i ciekawostką jest to, iż sen polifazowy jest stosowany u dzieci

 

 

 

 

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.